Räkna ut din tid på Maratona dles Dolomites

För alla som tycker att det är för lite nörderier inom sporten kommer här en tröst i mörkret. Tänk dig att kunna få en tid på mamman till alla cykellopp – Maratona dles Dolomites, utan att cykla! Jag har gjort en modell som beräknar din tid. Och den verkar banne mig inte vara så fel ute. 

Vätternrundan i all ära. Visst är det trevligt med motvind, regn och platt mark. Och att få lasagne som kan ätas med sugrör. Men Maratona dles Dolomites är något annat.

De senaste 10 åren känns det som att tider på Vätternrundan har fått en helt annan betydelse. Folk definerar sig som en subba av någon sort. SUB 7, eller SUB 8 till exempel. I vissa kretsar är det klart prestigefyllt. Och visst, det kräver sina ben att kunna hänga med i dryga 40 blås i några timmar, men det ska också sägas att det är väldigt viktigt att köra med rätt gäng. Utan ett bra gäng är det i sanning en utmaning att bli en subba av rang.

Maratona är som sagt något annat. Den längsta varianten är 138 km lång och består av fem bergspass som sammanlagt ger dig en stigning om 4 300 höjdmeter. Och det är där utmaningen ligger. När du klättrar håller du så låg hastighet att du inte tjänar på att ligga på någons hjul. Även om du kommer ha sällskap av 7000 andra cyklister är det du själv enbart, som gör ditt lopp och din prestation. Och därför är en bra tid på Maratona en så mycket bättre indikation på din förmåga.

Man kan enkelt säga att slutresultatet på Maratona beror på en enda variabel:

FTP/kg kroppsvikt.

där

FTP är Funcional Threshold Power, alltså funktionell tröskeleffekt som mäts i enheten watt (W) och

kg kroppsvikt är en lämplig variabel för att beskriva det arbete som ska utföras då denna vikt ska lyftas 4 300 meter.

Bägge faktorerna är påverkbara. Självklart beroende på ditt utgångsläge. Men om du vet din FTP och om du vet din vikt så kan du med hjälp av figuren nedan bedöma var du får bäst effekt av nedlagd tid eller insats – om det är genom att gå ned i vikt eller om det är att köra tröskelintervaller för att höja din FTP.

Sambandet mellan sluttid i timmar på y-axeln (även som siffror på linjerna), kroppsvikt i kg (de olika linjerna) och tröskeleffekt i watt på x-axeln.

Jag har inte gjort någon omfattande validering av modellen, men om jag tittar på proffsens tider, förväntad vikt och effekt så verkar det vara en ok modell. Även för motionärer pekar den nog ganska rätt, även om det där kan vara svårare att få ett användbart värde på FTP över 6 timmar. Modellen antar ju att man håller samma effekt loppet igenom och alltså inte tröttnar. Den antar också att alla åker i samma hastighet nedför, oberoende av vikt. Det senare antagandet kan nog vara ok, men det första inte. 

 

Kuriosa

Dolomiterna är minst sagt välcyklade. En titt på Strava för ett av passen under loppet ger att 38 000 Strava junkies har cyklat passet och att man hittar flera proffs såsom Vincenzo Nibali högt upp i listan. Själv tar jag mig in på en hedrande 12 000:e plats. Lite skillnad mot Hellasskogarna där allt utom en topp 10 placering ger missnöjd stämning. 

Jag repar mig dock i nedförskörningarna. Stiger till en 1 200:e placering nedför. Det är nog mindre en effekt av min högre kroppsvikt än vad det är av min relativt höga riskbenägenhet. 

View this post on Instagram

#maratonadlesdolomites #guldfiskminne

A post shared by johan strandberg (@dikesrens) on

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *