Col du Lautaret

Cykel Puls v 47-49 – Kort och tungt

Den här periodens pass är inriktat på mitokondrietillväxt, som förra veckan, men också bålstyrka och arbetsekonomi.

Någon kanske sitter på cykeln och tänker att “det var väl ändå onödigt tungt vi ska köra. Vet han inte att det finns både växlar och eldrift nuförtiden?!”

Jo, det är ju sant. Det är inte många som maxar så hårt ute på en riktig cykel. Dreven far illa och kassetten äter sig in i bodyn (cykeltermer för den insatte).

Men, kan jag då glatt meddela – det här kommer göra att du blir bättre på att cykla “vanligt” också. Det konstaterades för många år sedan bland längdskidåkare att man fick bra effekter på arbetsekonomin av att köra tung styrketräning. Alltså även bland längdskidåkare. Som ju knappast kan ses som några kraftsportare. All styrketräning är ju dessutom bättre ju mer grenspecifikt den kan utföras. Särskilt eftersom att en del av styrkan är motorisk. Alltså hur din kropp koordinerar sig själv. Och det är självklart att det är bättre att vara välkoordinerad i det man vill vara bra i. Även om det faktiskt finns allmänna fördelar från allmän styrketräning…

Nåväl. Ett bra pass är det. Och benen blir mjuka och härliga när man går ifrån passet.

  • 8 min uppvärmning
  • ca 25 min 1:45 lugnt + 15 s supertungt 65 RPM
  • 11 min tröskel 90 RPM
  • 4 min nedvärmning

Här är musiken:

Och bilden är från mitt favoritpass Col du Lautaret. Det är ett annat slags pass.

Leave a Reply