Cykel Puls v 44-46 – kort och hårt

Det här inlägget kommer i en kort och en längre version.

Kort version: 

Passet vi kört nu är kul och bra. Och man bli inte så himla sliten av det. Och det är bra, för då kan man träna dagen efter också. Låtarna är bra också. Såklart.

 

Längre version: 

Ett av mina favoritpass är det här. 15:15-intervaller är klassiska, bra och funktionella. Teorin bakom är att du engagerar dina anaeroba alaktatiska system för att producera energi. Det betyder att din kropp gör om kolhydrater till ATP (adenosintrifosfat, som är det ämne kroppens celler kan använda som energi) med ett underskott på syre, vilket innebär att det borde bildas mjölksyra. Men under de första 10-20 sekunderna kan kroppen använda lagrat ATP och kreatinfosfat och get därför inte mjölksyra i samma utsträckning (därav alaktatisk).

Effekten blir att man kan hålla hög intensitet under lång tid, eftersom att musklerna aldrig blir stumma. De 15 sekunderna vila är för korta för att pulsen ska sjunka särskilt mycket. Och därför kommer pulsen gå upp och upp och upp…

För alla människor som inte är elitidrottare finns en annan bra effekt av sådan här träning, samt HIIT och Tabata som är ganska likt. Forskare på karolinska visade att tre minuter högintensiv träning bryter ned kalciumkanaler i muskelcellerna. Detta ledde till långvarigt förändrad kalciumhantering i cellerna vilket leder exempelvis till nybildning av mitokondrier. Och mitokondrier – det är cellens kraftverk, så de vill man ha många av.

Men de visade också att antioxidanter (alltså bland annat vitamin C och E) tar bort effekten på kalciumkanalerna, vilket kan förklara varför antioxidanter kan försämra svaret på uthållighetsträning. Inte nog med det såg de även att kalciumkanalerna inte påverkas av den högintensiva träningen hos elitidrottare, som har tränat upp effektivare antioxidativa system.

De elittränade får med andra ord nöja sig med att kunna pressa upp pulsen under lång tid utan att bli så farligt sliten dagen efter. Och det är inte så dumt det.

Leave a Reply