Cykel Puls v. 37-38 – Uthållighet på 55 minuter

En knepig sak med att ha ett syfte med Spinningpass knutet till träningseffekt är att i syftet finns det en önskad riktning. Att öka syreupptaget. Att förbättra uthålligheten. Att höja tröskeln. Den önskade riktningen utgår ofta från ett nuläge – en status, som man vill förändra med passet. Förutsatt att man inte är där för att bevara, vilket i sig kan vara gott nog.

Om man vill förändra måste man ha en hypotes om var nuläget är och vart man vill. Givet att jag exempelvis vill förbättra uthålligheten hos de som deltar i passet (dit jag vill) måste jag alltså ha en bild av vart deltagarna står i dagsläget när det gäller uthållighet. Man fattar ganska snabbt att det är omöjligt. Visst kan man gissa sig till en del, men även om man skulle vetat är spridningen stor inom gruppen.

Det är en del av tjusningen med att skapa pass. Att se till att så många som möjligt får med sig det jag tänkte från passet.

Nyckeln till det är att bygga in en viss flexibilitet. Den här periodens pass är ett slags avstämning mellan mig och er deltagare. Vi lägger en bottenplatta att stå på för att kunna göra förbättringar. Ofta brukar de som är vana Spinningkunder vara duktiga på den här typen av pass där det innebär en del gnuggande på halvhög intensitet. Flexibiliteten och utmaningen i den här perioden ligger i att ta så korta pauser mellan blocken som möjligt. Om man kan kör man pausfritt. Självklart räknar jag med att man minst ligger på konstant motstånd och hänger med i kadensökningarna.

Kan man då bygga uthållighet på 55 minuter? Ja, det beror väl på ditt utgångsläge. Och vilken slags uthållighet vi snackar om.

 

 

På bilden är det spanska småmackor (pintxos). Ska till Bilbao på onsdag för årets tråkigaste möte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *