Uteplatsgymnastik

När gymmet stänger för tidigt. Det är då det flyttar till uteplatsen. Och du får köra “man tager vad man haver övningar”. Men det funkar. Kanske till och med bättre.  

Jag tycker att bra styrketräning är den när man inte riktigt vet var det tar. Inte så att man inte blir trött. Utan för att det tar på så många ställen att man inte kan isolera dem. Idag körde jag en handfull sådana övningar.

bra styrketräningsredskap är det gott om.

  1. Benböj på ett ben. Starta stående på ett ben. Armarna utåt sidorna. Gå ner till dess att rumpan nuddar hälen. Armarna förs framåt för att behålla balans medan du sjunker nedåt. Trycktill snabbt så att du kommer upp. En enklare variant är att stå på ett ben på en bänk. Andra benet fritt hängande utanför bänken. Gå ner så att du nuddar marken  med det fria benet.
  2. Hopprep. Rasande effektivt för fotledsstyrka och spänst. Inte bara för småflickor och boxare.
  3. Mätarlarv. Starta stående hängande med överkropp och armar så att du når marken. Gå med fingrarna/händerna framåt, med höften som gångjärn. Titta inte upp. Gå så långt fram du kan. Var noga med att hålla linjen armar/överkropp rak. Gå sedan tillbaka med händerna. Tar på magen och allt på framsidan. Typ.
  4. Vindrutetorkare. Ta en tyngd. Jag tog en cementplatta. Håll med bägge händerna. Vrid dig så att tyngden hamnar vid ena låret. Svinga sedan plattan över dig i sidled så att den hamnar vid andra låret. Håll lite tempo. Tar på sidan. Och axlar och annat.
  5. Benböj extended. Plattan framför dig. Svinga upp den med raka armar ovanför huvudet. Böj benen ner i benböjsposition. Spänsta upp. Sänk plattan på raka armar.
  6. Lutande korset. Vänster hand och vänster fot i marken. Höger hand upp i luften. Kroppen rak. Hitta balansen först. När du kan lyfter du upp höger ben någon decimeter. Och kan du det, höjer du höften.
  7. Liggande knälyft. Lägg hälarna på en stol. Höj höften så att kroppen är rak. Medan du håller kroppen stilla, dra upp ett knä, men se till så att underbenet är helt rakt. Det är lätt att man får vinkel på underbenet, för att kompensera för svagheter.

Ja, det blev dagens träning. Och det blev ju inte så dåligt det.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *