Pulsering -intro

För oss idrottare (eller vi som varit och gärna vill leva i någon slags tro att vi faktiskt fortfarande är spänstiga och häftiga trots att vi får krämpor som gubbvad som bevisligen beror på att vi har fel uppfattning om vår egen kapacitet), så är pulsering när man varierar träningen för att träna på kroppens olika system. Tjock mening.

Jag vill påstå att just utebliven pulsering kanske är det vanligaste och allvarligaste felet bland motionsidrottare. Alla kategorier. Jag tror att det finns två anledningar; det första är att vi är vanemänniskor som gillar rutiner, det andra är att vi inte vet vad vi tränar.

Utebliven pulsering innebär att du inte kommer att utvecklas vidare eftersom din kropp “lärt sig” rutinen alternativt leder det till överbelastning eftersom att du har belastat samma system med all din träning, eller ditt jobb, så att det blivit utmattat.

Nästa inlägg kommer att vara ett tips från mig hur du kan tänka för att undvika det här. Enkelt. Men det kommer inte idag. Det är fan för mycket jobb fortfarande. Dålig pulsering Johan, skulle jag kunna säga. Därför att det stämmer. Man kan säga att jag är bra på att lösa pulseringen inom träningen, men fan inte i livet.

 

Jo, en kul grej. I administrationsverktyget för hemsidan (den här) kan man se vilka söktermer folk använt för att hitta till sidan. I förrgår var det någon som hade använt termen “special sågade trösklar”. Jag vet inte om man kan betrakta dem som specialsågade, men här är passet vi kör nu, komplett med trösklar av olika längd: spinning 20111027 tröskel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *